A/B-testen


Een A/B-test is een vorm van een split test. Het is een veelgebruikte manier om er achter te komen welke variant/versie van een webpagina, e-mail of advertentie het meest effectief is voor de conversiewaarde.

Verschillende versies worden getoond aan dezelfde groep, van waaruit gekeken kan worden welk versie het beste scoort.

Versie A: 8% conversie
Versie B: 2% conversie

Het spreekt hier voor zich welke versie het beste scoort.

Gevaar van A/B-testen

Om goed te kunnen testen dient slechts één onderdeel te verschillen tussen beide versies. Denk hierbij aan de kleur van een knop, de headline, de indeling (wel of niet toevoegen van recensies, video’s, extra context).

Wanneer meer dan één onderdeel verschilt, is het niet mogelijk om datagedreven te onderbouwen waarom de ene versie beter presteert dan de ander.

Hierdoor is het van belangrijk dat bijvoorbeeld eerst getest wordt op de ideale headline, van daaruit de kleur van de knop enz.

Onderbouwing geslaagde A/B-test

Verder dient de onderbouwing van de effectiviteit van een A/B-test gebaseerd te zijn op grotere aantallen. Wanneer slechts 10 bezoekers beide varianten gezien hebben, valt hier geen goede conclusie uit te trekken.

Idealiter baseer je je conclusies op minimaal 100+ bezoekers per variant, afhankelijk van de tijd die je hebt voor het uitvoeren van de A/B-testen.