Content marketing


Content marketing omslaat alle informatie, downloadbare bestanden, flyers of brochures die online en offline aansluiten bij uw business.

Deze informatiestukken worden aangeboden om interesse te wekken bij potentiële klanten.

Onder andere blogs, ebooks, infographics, white papers/brochues, webinars, video’s en verslagen/handboeken vallen onder content marketing.

Blogs

De afgelopen jaren is bedrijfsbloggen hip geworden voor bedrijven. Bij deze vorm van bloggen is het van belang dat (het liefst) nergens gevraagd wordt om een sale.

Het blogbericht draait puur en alleen om het verschaffen van informatie.

Uiteraard doe je er slim aan om een aanmeld- of inschrijfmogelijkheid te plaatsen bij het blogbericht voor leadgeneratie.

Ebook

Een ebook is een digitaal boek wat zowel gratis als betaald aangeboden kan worden.

Gratis ebooks worden veelal gebruikt voor leadgeneratie. In ruil voor een e-mailadres kan een bezoeker het gratis ebook bemachtigen.

De grootte van een ebook voor content marketing varieert tussen de 5 tot 60 pagina’s.

Uiteraard bestaan ook digitale boeken van fysiek uitgebrachte boeken, echter vallen deze niet onder content marketing.

Infographics

In een verticale afbeelding wordt informatie gegeven over een bepaald onderwerp dat interessant is voor de doelgroep.

In een enkele oogopslag is direct het e.e.a. duidelijk. In een infographic wordt voornamelijk gewerkt met getallen en/of percentages in samenwerking met een design wat rijk is aan afbeeldingen.

White paper/brochure

Document/verslag waarin de producten en/of diensten van een bedrijf worden gepromoot.

White papers hebben hun beslag op voornamelijk  b2b-marketing. Brochures worden daarentegen aangeboden in b2c-marketing.

Webinar

Een streambare presentatie/online klas/lezing die gewoonlijk live wordt gegeven op het internet.

Net als een fysieke presentatie, maakt de presentator gebruik van slides waarbij hij meer informatie verschaft.

Veel bedrijven geven de mogelijkheid om vragen te stellen, en komen aan het einde van de webinar vaak met de promotie van een product of dienst.

Video’s

Video’s met extra uitleg over een product en/of dienst. Niet elke bezoeker heeft de tijd, of zin, om een tekst te lezen.

Een aangeboden instructievideo kan hierbij uitkomst bieden. Deze instructievideo’s zijn vaak kort, hooguit 2-3 minuten.

Sommige bedrijven kiezen voor complete gratis online videocursussen bestaande uit 3-4 afleveringen. Deze videocursussen worden veelal ingezet bij het lanceren van een product, en zijn langer en inhoudelijke dan de korte instructievideo’s.

Verslagen/handboeken

Omvangrijke documenten van 60-150 pagina’s waarin veel tijd is gestoken en waarin veelal uitvoerig onderzoek is gedaan naar de precieze inhoud.

Ultimate guide to “..”in Engelse benaming.

Deze verslagen/handboeken bevatten heel veel informatie en worden door bedrijven ingezet om hun niveau van kennis en autoriteit over te brengen op potentiële klanten.