Conversie


Conversie heeft alles te maken met het ondernemen van actie van een (potentiële) klant.

Een potentiële klant transformeert bij het ondernemen van de gevraagde actie in een lead of een klant.

Conversies bestaan in verschillende soorten, waarvan de verkoop van een product, of het inschrijven/aanmelden voor een e-maillijst of nieuwsbrief de meest gangbare zijn op online platforms.

Voor het maken van een conversie worden in veel gevallen landingpagina’s gebruikt. Op deze pagina’s wordt idealiter één actie gevraagd van de bezoeker, waar hij hopelijk op ingaat en zich kenbaar maakt. En dus transformeert in een lead of klant.

Meten van conversies

De metingen van conversies worden normaliter weergegeven in percentages. Wanneer een pagina 1000 bezoekers krijgt en 100 mensen ondernemen de gevraagde actie, dan is de conversiewaarde 10% (100/1000 * 100%).

Het verschilt per branche, soort landingspagina en wat de gevraagde actie van de bezoeker is wat een (relatief) goede conversiewaarde is.

Vaak wordt een conversiewaarde van 5% als gemiddeld gezien. Kom je echter onder de 5%, dan dient er hoogstwaarschijnlijk het e.e.a. veranderd te worden aan de factoren die een rol spelen bij de conversie.

Dit proces heet conversie optimalisatie.

Het is zeer belangrijk dat voorafgaand een duidelijk, realistisch doel wordt gesteld aan de opgestelde campagne.