Landingspagina


Wat is een landingspagina precies? Veelal is het antwoord hierop de homepage. Dit is niet juist. De homepage is weliswaar een pagina waarop geland kan worden, echter is de homepage geen klassieke landingspagina in de betekenis van het woord.

Een landingspagina is een pagina die speciaal in het leven is geroepen om bezoekers op te vangen met een bepaald doel. Het hoofddoel is in 99% van de gevallen conversie, op welke manier dan ook.

Deze pagina’s zijn ontwikkelt om een bezoeker een actie te laten nemen, idealiter één actie:

  • Aanmelden voor een e-maillijst of een nieuwsbrief
  • Downloaden van content – ebook of een gratis handleiding
  • Registreren voor een webinar of ander (online) evenement
  • Aanschaffen van een product of service

De eerste drie voorbeeldacties worden aangeboden in ruil voor een e-mailadres.

Een landingspagina zorgt ervoor dat een onbekende bezoeker getransformeerd wordt in een bekende bezoeker aan de hand van het opgeven van een e-mailadres. Deze persoon kan hierna gezien worden als lead.

Landingspagina’s worden zodoende gebruikt voor leadgeneratie. Hierdoor groeit de e-maillijst, van waaruit potentiële klanten e-mails gestuurd kunnen worden om ze op te warmen voor de service(s)/producten die je aanbiedt.

Inhoud van een landingspagina

Een van de belangrijkste elementen van een landingspagina is de mogelijkheid voor de bezoeker om zich in te schrijven/aan te melden. Zonder deze mogelijkheid, zal de bezoeker zich niet kenbaar kunnen maken.

Verder is het van belang dat de opbouw (look and feel: ontwerp, tekst, kleuren en afbeeldingen) aansluit bij de advertentie, e-mail of ander medium waar de bezoeker vandaan komt. Dit creëert herkenning en duidelijkheid.

Zoals gezegd wordt in het meest ideale geval slechtst één actie gevraagd van de bezoeker. Om deze reden is het van belang dat de opties beperkt worden op de landingspagina.

Geef de bezoeker niet allerlei opties om te navigeren op de rest van de website. Vele online marketeers pleiten zodoende ook voor het creëren van een zogenoemde blanke pagina. Op deze pagina wordt geen hoofdmenu en footer getoond. De pagina is puur en alleen bedoeld om de bezoeker daar te houden en te converteren.

Een slimme online marketeer laat A/B-testen los op zijn landingpagina’s om de conversiewaarde te optimaliseren. 

Vier soorten landingspagina’s

Algemeen gezien bestaan vier soorten landingspagina’s: Splash page, Squeeze page, Sales page en Capture page.

Splash page

Ook wel de toegangspoort tot een website genoemd. Dit is de eerste pagina die een nieuwe bezoeker van een website te zien krijgt. Op de splash page wordt direct iets aangeboden in ruil voor een e-mailadres.

Gaat de nieuwe bezoeker hier niet op in, dan kan simpel doorgeklikt worden naar de rest van de website.

Het doel van een splash page is zodoende een nieuwe bezoeker zo snel mogelijk converteren in een lead.

Squeeze page

Letterlijk te vertalen naar knijppagina. Dit type landingspagina’s wordt gebruikt om informatie uit de bezoeker te knijpen, in het ideale geval een e-mailadres.

Op een squeeze page wordt meer informatie aangeboden dan op een splash page. Gebruikelijke informatie die te vinden is op een squeeze page:

  • Testimonials (recensies)
  • Context over de dienst/het product
  • Opbouwende informatie over de dienst/het product

Sales page

In het ideale geval voorzie je leads eerst van waarde voordat je om een aanschaf vraagt, dit verhoogt de kans van de conversie van een lead naar een daadwerkelijk betalende klant.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, om deze reden is de verkooppagina in het leven geroepen: directe sale maken i.p.v. leadgeneratie.

Deze pagina’s bestaan vaak uit meer dan 10.000 woorden en een hele berg aan o.a. informatie, context, testimonials en video’s om de bezoeker zo goed mogelijk te informeren.