Leadgeneratie


Leadgeneratie is het gehele proces van het vinden van potentiële klanten en deze converteren in leads.

Van hieruit is de potentiële klant geen onbekende meer, en kan deze persoon warm gemaakt worden om in een later stadium een betalende klant te worden.

Voor leadgeneratie wordt voornamelijk gebruik gemaakt van advertenties die aansluiten op landingspagina’s. Op deze pagina’s wordt idealiter één actie gevraagd van de bezoeker. Op online platformen is dit veelal het e-mail adres.

Potentiële klanten zijn koude leads, reeds bestaande klanten zijn warme leads. Zij hebben al kenbaar gemaakt dat zij geïnteresseerd zijn, doordat zij al eerder een aankoop hebben gedaan.

Bestaande klanten zijn ook leads

Hoewel leadgeneratie voornamelijk wordt toegepast om nieuwe klanten te werven, kan leadgeneratie ook gebruikt worden om reeds bestaande klanten wéér een betalende klant te maken.

Hierbij kun je denken aan webshops die een e-mail sturen naar een bestaande klant met een aantrekkelijke aanbieding.

Waar bevindt de doelgroep zich?

Voor het genereren van leads is het van essentieel belang dat je op de hoogte bent waar je doelgroep zich bevindt.

Wanneer je meubels verkoopt, is het niet interessant te adverteren op LinkedIn of een advertentie te plaatsen in een kindertijdschrift.

Wanneer de doelgroep goed in kaart is gebracht, kan deze met de precisie van een scherpschutter bereikt worden.