Zoekwoord, keyword, zoekterm


Drie benamingen voor hetzelfde begrip: zoekwoord, keyword en zoekterm.

Allen zijn woorden die onderdeel zijn van de inhoud van de pagina’s van een website. Deze woorden laten een zoekmachine als Google, Bing of Yahoo weten wat er te vinden is op de pagina.

Binnen een systeem als Google Adwords worden exacte zoekwoorden getarget met een live veilingssysteem. De hoogste bieder krijgt voor (een groep) zoekwoorden de hoogste positie.

De meeste bekende toepassing van zoekwoorden is voor SEO (zoekmachine optimalisatie). De meest eenvoudige manier om een zoekmachine duidelijk te maken waar de pagina over gaat, is een zoekwoord of zoekterm een aantal keer terug te laten komen in de tekst.

Houd hierbij rekening met het volspammen van de pagina met de woorden waarop je gevonden hoopt te worden. Dit komt de positionering van de pagina niet ten goede.

Long-tail zoekwoorden

Zoekwoorden die een zeer specifiek doel hebben achter de zoekopdracht. Denk hierbij aan merknaam laptop + serienummer in vergelijking met ‘slechts’ zoeken op laptop.

Long-tail zoekwoorden hebben over het algemeen een lager zoekvolume, maar zijn juist door de specifiekere vraag interessant om te targeten.